شبابيك على الحياة

من اجل رؤية ما يدور حولنا , لننظر من الشبابيك

عصافير



النهاردة اول يوم انزل الجامعة من فترة , وهوة برضه انزل بعد تقتيل الدستور طبعا الملاحظة المعتادة هوة كم عربيات الامن المركزى اللى مطوقة كل بوابات الجامعة ,


وكم الامن اللى على البوابات و كله شادد حيله لكن الجديد اللى لاحظته فى الجامعة كلها - وتعمدت انى اروح كذا كلية علشان اشوف الوضع -ان مفيش شلة او مجموعة واقفة


الا واقف جمبها واحد من عصافير الامن - الطلبة المخبرين من الاخر- وطبعا مفهوم ليه يقفو جمب مجموعات الاخوان , لكن درجة الخوف وانه لازم يسلمو الاخبار وصلت انه حتى لو مجموعة شباب من اللى مش فى دماغهم واقفين بيهيسو او اى حاجة برضه جمبهم واحد من المخبرين دول ماليين الجامعة وراميين ودانهم مع اى واحد بيتكلم عاوزين يعرفو الطلبة بتقول ايه , ولا فيه مظاهرة ولا اى حاجة
واضح ان حرامية الجامعة - حرس سابقا- عندهم اوامر انهم يشدو حيلهم ويصحصحو اليومين دول ومع ان النهاردة اخر الاسبوع و معظم الطلبة مابتجيش او مسافرة لكن برضه الحذر واجب


ماهو اللى بيسرق بيفضل خايف لغاية مايهرب بالسريقة بتاعته

3 comments:

Anonymous said...

عمري ما اخدت بقالي من الكلام ده
معتقدش ابدا انه منتشر في كليتي العزيزة
الحرس كفاية عليهم و زيادة

March 23, 2007 8:32 PM  
Anonymous said...

صحيح
ممكن بعد اذنك يعني
انا استلفت صورة
ارفض التعديلات الدستورية

لو مضايق او فيها اي نوع من التعدي يعني
اشيلها علي طول

تحياتي

March 23, 2007 9:42 PM  
Ensan said...

هوة مفيش كلية مافيهاش مرشدين للامن , بس مابيكونوش واضحين , يعنى فى اليام العاجية تلاقيهم عادى مابيعملوش حاجة , لكن اول مايحصل حاجة و يبقى فيه احتمال مظاهرات او تجمعات تلقيهم بينتشرو وسط طلاب الاخوان علشان يشوفو لو ناويين يعملو مظاهرة فجاة من غير تصريح امن , ده طبعا غير انهم بيبقى يشوفو الطلبة بيتكلمو فى ايه ويبلغو بيه


بالنسبة للصورة , انا مش مضايق طبعا انا نفسى كلنا نحطها ونقدر نعبر باكتر من اننا نكتبها , بس
مش انا اللى عملت فكرتها , انا واخدها من مدونة عياش
http://al-ghareeb.blogspot.com/
هوة اللى عمل مجموعة بانرات علشان تتحط فلو حد تستأذنى منه هيبقى هوة مش انا

March 23, 2007 10:27 PM