شبابيك على الحياة

من اجل رؤية ما يدور حولنا , لننظر من الشبابيك

اعزائى المسنمعين





الاذاعة و التلفزيون
انا هااتكلم فى العموم
بتحب ايه اكتر و الاذاعة ولا التلفزيون , بتحب تتفرج على البرامج , ولا تسمع البرامج

انا بالنسبالى بحب اشوف شكل اللى بيتكلم وتعبيرات وشه , بس المسلسلات الاذاعية دى تحفة , وبتبين الفنان الموهوب من اللى بيدعى
لانه مطالب انه يوصلك المشهد والاحساس بنبرة صوته بس

طبعا مش هااقول اسامة منير ولا هندسة اذاعة نجوم اف ام
انا بتكلم عن حاجة زمان , قبل مايطلع البرنامج ده بتاع موبينيل

دقولتى بفلوسى اعمل برنامج و بالاسم اللى انا عاوزه

لو سالت والدتك هتقولك الاذاعات والبرامج اللى بتسمعها ومواعيدها , وعمرها ماهاتعرف معاد برنامج فى التلفزيون الا برنامج شريف , واو معاد المسلسل اللى بتشوفه

يمكن علشان الاذاعة او الراديو بيديها حرية انها تعمل شغلة , او تخلص الطبيخ او شغل البيت و هية بتسمع الراديو , لكن التلفزيون لازم تقعد جمبه



من فترة وانا بفكر اقدم فى اذاعة , واشتغل فيها
بس ماجاش فى دماغى انى اقدم برنامج , انا كل اللى كنت بفكر فيه انى اشارك فى برنامج , اعده و حد يقدمه ,
بس جه فى دماغى انى اعمل اختبار صوت على المايك و اشوف صوتى عامل ايه فى الاذاعة
ولسة ماقررتش , يمكن علشان الدراسة , يمكن علشان الكسل , يمكن علشان اسباب تانية

لا ماتخافوش مش اذاعة اف ام , ولا اذعة من التلفزيون المصرى , دى اذاعة جديدة انا مش هاانضم

مهما يحصل , برضه انا الاذاعة بحس ليها بسحر عجيب
كانو بيقولو ان الاذاعات مستقبلها انتهى بعد التلفزيون , لكن شوف دلوقتى كام اذاعة جديدة بتطلع , على الراديو او النت , او الدش

شوفو امريكا اللى كل ولا ية فيها كام ا لف اذاعة , للمرور و الطقس و الطبخ و الملابس و

ولا انتم ايه رايكم فى الاذاعة

7 comments:

Dananeer said...

بجد الراديو ده عالم تانى
انا ادمنته من سنين
و السبب بابا

و مش حانسى المسلسلات الاذاعيه بالليل و اللقاءات
و الاغانى القديمه
و البرنامج الاوربى و حاجااات كتير

انا لحد دلوقتى مقدرش استغنى عنه حتى فى السفر

بس للأسف حتى الراديو و اذاعاته و مذيعينه
ضربهم فيرس التقليد و الدندشه المستفذه و الاعلانات!!

June 16, 2007 9:37 AM  

انا باحب التليفزوين أكتر بكتير .. يمكن لانى مش متعودة على الراديو .. و أنا صغيرة كنت فاكرة ان الراديو هو إذاعة القرآن الكريم ... و بعد كده كنت من متابعين نجوم اف ام و لا زالت .. يعنى هى اللى ودتنى لسكة الراديو .. لكن بعدما مستواها نز أو يمكن أنا اللى كبرت ... بدأت أدور على محطات تانية ، البرنامج الموسيقى ، الشرق الأوسط ... مش باتابع حاجة معينة بس لو لقيت حاجة كويسة باقف عندها

June 17, 2007 11:09 AM  

الصراحه الاذاعه زمان كانت اجمل بكتير وكانت مصر كلها بتتلف حوالين الراديو بس دلوقتى خلاص مبقتش زى زمان زمان كان الجهاز الاعلامى رقم واحد لكن دلوقتى خلاص وبقا كله اعلانات ياراجل ده حتى اذاعه القران الكريم الشيوخ برضه مش زى زمان دلوقتى الرياده للدول الخليجيه فى المقرئين وعلى فكره انا معجب جدا بال
blog
بسمالله ماشاء الله حاجه جميله جدا انا لسه عامل
http://amrelbeblawy.blogspot.com
ياريت تشوفه وتقولى رأيك وتقولى على اى اقتراحات وبالنسبه للمصرى اليوم انت الى بعتلهم ولا هما الى نشرو من عندك لوحدهم وكده وشكرا جزيلا
عمرو الببلاوى

June 18, 2007 9:47 PM  
Ensan said...

دنانير
شرفتينى بالزيارة , وماتنسيش لو عرفتى حل تبعتى sms على رقم البرنامج
يمكن تفوزى معانا وتكونى على ا لهوا مع نجمك المفضل

دى بقت اذاعاتنا

سايكو
الراديو ميزته اللى بعشقها انه كان فيه اختيارات كتير , قبل مايكون ع ندك الدش كان عندك اذاعات كتير , وتقدر تسمع اللى انت عاوزه , اذاعات عربى واجنبى و تتخيل
البرنامج الموسيقى كان ولا زال من ابحاجات اللى لازم اتابعها

عمرو
المقرئين بتوعنا فيهم ناس كتير حلوة , بس مابيطلعوش , شوف الخليج الشيخ منهم يبقى معاه فلوس ينزل الشرايط و يطلع قناة فكل الناس بتعرفه

ةمعلش مش واخد بالى , قصدك ايه بموضوع المصرى اليوم ؟؟

June 19, 2007 10:35 PM  

انا عرفت البلوج بتاعك من خلال المصرى اليوم فكنت عاوز اعرف وصلتله اذاى واتمنى انك تزور البلوج بتاعى وتفيدنى بأرائك واقتراحاتك

June 20, 2007 9:29 PM  

عزيزى انسان
بقالك انت كتير ما بتمرش عليا وعلشان مريت عندى

انا بمر المرة دية هنا مش علشان اكتب تعليق
ولكن بمر علشان اقول الف شكر على مرورك
عندى وكتابة كلامتين اسعدونى فى مرضى
دة جميل فوق راسى وابسط شئ لرد جزء بسيط
من هذا الجميل انى اجى لغايه هنا واقول ...شكرا

June 22, 2007 9:16 AM  

الأذاعه طبعااا

مش بحب التلفزيون و لا بحب اتابعه اساسا

الإذاعه ليها سحر خاص

:)

تقديري

July 15, 2007 11:26 AM