شبابيك على الحياة

من اجل رؤية ما يدور حولنا , لننظر من الشبابيك

محاكمة مرسى .... الاستئناف

اوراق فى اول الدفتر
مكتب أ/خليفة حمدى
المحامى بالاستئناف والنقض
الى السيد القاضى المبجل مستشار الاستئناف فى دائرة محكمة الانسانية مرفق الى سيادتكم اوراق قضية مرسى زناتى المدعى عليه من السيدة ليلى المصرية فى القضية اللتى شغلت الرأى العام البلوجاوى فى الفترة الماضية ومرفق ايضا اوراق المحاكمة التى تثبت ان السيد مرسى لم ينل حقه فى استدعاء شهود النفى , اذ ان كل القضية كانت شهود اثبات من طرف السيدة المدعية ولذلك ارجو من سيادتك الموافقة على استئناف الحكم الصادر بحق موكلى
محكمة الاستئناف
بعد الاطلاع على اوراق القضية , و طلب الاستئناف وحيثياته , يقبل استئناف القضية و يتم تحديد موعد الجلسة فى اقرب وقت ممكن
يعتمد
----------------
تنويه : بعض الحوارات الموجودة هنا مطروحة ايضا فى المحاكمة الاولى , وبعض التعليقات تم ادراجها من المناقشات والمواضيع الجارية على المدونات

-------------------------------
المكان : جميع المنازل المصرية
الزمان : الان , الامس , غدا
الحدث : محاكمة مرسى الزناتى ( الاستئناف)فى قضيةالمرفوعة عليه من ليلى
الناقل : جميع المحطات الاخبارية ( سى ان ان , يورو نيوز , ومراسلى وكالات الانباء )والصحف

الكاميرا تقترب الى التلفزيون ويتم نقل الصورة مباشرة

اعزائى المشاهدين فى كل..وعلى كل القنوات ننقل اليكم بث حي من قاعة المحكمة , لننقل احداث اعادة محاكمة مرسى زناتى ممثل عن افراد المجتمع من الذكور , والمرفوعوة عليه من السيدة ليلى ممثلة عن اناث المجتمع

الكاميرا تتحرك فى ارجاء قاعة المحكمة لتظهرها مقسومة الى نصفين السيدات فى نصف والرجال فى النصف المقابل
لقطات مقربة للافتات لافتة "كلنا ليلي"..."الى الامام " " نعم للحرية " "يسقط المجتمع الذكورى "
" تسقط ليلى " " نعم للانحلال " " كلنا مواطنون " "فينك يا سى السيد " ...

مرسى فى قفص الاتهام
محـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــكمة
الدفاع : سيدى القاضى حضرات المستشارين


اان هذة القضية للها تأثير هائل فى الرأى العام ,انها تعبر عن مشاعر المجتمع
لا اريد ان اطيل عليكم لكنه من الواجب اعطاء فرصة لرؤية وجة النظر الاخرى
مرسى : ايوة يا استاذ دول دخلو عليا زى مايكونو ناويين يقتلونى وماعرفتش ادافع عن نفسى
القاضى : اسكت يا مرسى ماتتكلمش من غير اذن
الدفاع : سيدى القاضى اسمح لى لنبدا بسماع ومناقشة الشهود
الشاهد الاول
شابة بالعشرينات: عارفين خطيبي بيكلمني ازاي: انا " ح اخدك" افسح.. و "رايي" هو اللي ح يمشي..و "كلامي" اوامر... و البلوزة دي متلبيسيهاش..و شعرك قصيه كذا...انا "دافع فيكي" دم قلبي....... هو اشتراني...امال لما يتقفل علينا باب واحد ح يبقي ايه النظام؟
مرسي : مش جايبلك شقة و شبكة و مهر...بالشئ الفلاني ..... يبقي دافع فيكي ولا لأ؟؟؟ اه منكم يا ستات وبعدين مش اهلك انتى هما اللى طلبو الكلام ده كله وقعدو يعجزوه لكن الواد ياولداه طفح الكوتة وسافر يشتغل فى الغربة ولا حاول يهرب لايطاليا علشان يجيب فلوس الحاجات اللى اهلك طالبينها , وبعدين ماهو يااما انتى بتتدلعى عليه , ولا علشان مرة حب يهزر بس طلع هزار رخم هاتمسكوهالو

سيدة محجبة (علي حجرها رضيع) :طب النبي اتلهي يا مرسي...امال انا المتجوزة.. و شايفة طلبات الافندي هو و عياله.. بس يتفتح باب المناقشة ما بيننا..ان شاء الله حتي في طبخة.لااااااااازم يفتي و يطلع هو الانصح وان انا اللي مابفهمش في حاجة و ان كلمته لا ممكن تنزل الارض ابدا..وهو لا بيفهم في البطيخ


مرسي: ماهو لو بحبة لطافة اكلتى عقله وحسستيه ان هو فعلا راجل البيت كان بططل يتكلم , مفيه ستات بتاكل بعقل اجوازها حلاوة وفى الاخر برضه بيمشو اللى هما عايزينه , يبقى مين غلطان اللى بيجى من الشغل تعبان وعاوز كلمة حلوة تريحة ولا اللى قاعدة فى البيت واول مايدخل جوزها تقله هات وهات وعاوزين ....

شابة فى العشرينات : طب تقول ايه يا عم مرسى فأن صحاب الشغل فى البلد بيفضلو توظيف الرجال على النساء , مش ده تمييز على اساس الجنس
مرسى : بصى ياانسة – شكلك كده انسة – اولا مش كل اصحاب العمل بيفضلو الرجالة , وعلى الاغلب ده بيرجع لطبيعة العمل , ماهو مش معقولة نشغل بنت فى ورشة حدادة ولا على مخرطة
وبعدين لو الشغل فيه تأخير لبليل او نبطشية ماينفعش بنت تقوم بيها

الشابة مقاطعة : مين اللى قال ماينفعش نشتغل بالليل
مرسى (محتجا ) : مش انا اللى قلت ولا التقاليد يا ستى بس لماانسة زيك تمشى فى شارع بالليل مليان عالم سكرانة ولا شارية ولا ضاربة حاجة يبقى ايه الحل ساعتها ؟؟ لما يكون المشى فى الشارع بالليل زى النهار ابقى اشتغلى براحتك , ماهو مش تحصل مصيبة وتوقعيها على صاحب الشغل علشان اداكى نبطشة بالليل

وبعدين قوليلى بقى مش ساعات كتير بتستخدمى حجة انك بنت علشان تهربى من شغلانة او سفرية انتى مش عاوزاها , لا هوة نظام اللى تغلبه العبه , لما تحبى ان صاحب الشغل ينسى انك انسة او بنت يبقى ماتستخدميش الكارت ده فى الوقت اللى انتى عاوزاه

سيدة فى الثلاثينات : طب بصى بقى يامرسى شوف اللى بيحصل فى المواصلات , زمان لما كانت تركب اتوبيس ست كبيرة او حتى صغيرة كانت تلاقى الشباب والرجالة كله قام علشان تقعد ولو قعدت جمبه كان يتاخر ومايحاولش يلمسها

مرسى : ومين اللى قال ان دى غلطة الراجل , دى غلطة تربية , زمان كنا بنتربا اننا يعلموننا أنه في المواصلات يجب أن نقف للنساء وللناس الكبيرة فى السن و نوسعلهم علشان يقعدوا – صحيح فيه ناس كانت فيه ناس بتعملها علشان تعاكس , بس كان برضه بااحترام - و لو وجدنا واحدة ست كاوتش عربيتها بايظ لازم ننزل و نقوم بالواجب و ماينفعش نزعق لواحدة ست أو نشوحلها بإيدينا عشان عيبد لوقتى ماعادش , مش الست بتقولك مساواة , فكل واحد يقول اشمعنى انا اللى اقوم ماانا جاى من الشغل تعبان , اشمعنى انا اللى افضل واقف ماتقف هيا
وانا معاكى انه فيه حاجات بتحصل من الرجالة فى المواصلات بتبقى قلة أدب

السيدة مقاطعة : طب ده مين اللى عمل كده
مرسى : والله ماهو اللى بيربى الامهات , يعلمو ولادهم ويربوهم

سيدة متزوجة : طب يامرسى تقول ايه عن الراجل اللى بيقعد فى البيت ومراته تعمله كل حاجة وهو عمال يدى اوامر بس
مرسى : انا معاكى انه مايصحش و ان الجواز مشاركة ومسئولية بين الاتنين بس ياترى الست دى مراعية انه راجع من الشغل تعبان وعاوز يستريح ولا عيا عاوزة تشغله وخلاص
السيدة : ماهى برضه رجعة من الشغل تعبانة
مرسى : والله الاولى بالست انها تقعد قى بيتها
السيدة : وتكاليف المعيشة
مرسى : اذا كانت بتشتغل علشان تساعد فى البيت يبقى معلش جوزها لازم يساعدها فى شغل البيت , ماهو زى مابيتشاركو فى المصارييف يتشاركو فى المسئولية , وبعدين حتى لو قاعدة فى البيت اهو برضه المفروض يخف عنها شوية
المحامى : سيدى القاضى ارغب فى استدعاء شاهد اضافى , ادخل يا حنفى
يدخل حنفى شاب فى اوائل العشرينات
حنفى: ايوة ياباشا
المحامى : انا مش هأسألك , اتكلم انت يا حنفى
حنفى (متوترا): انا مش هأتكلم كتير ياباشا , انا هااقول عن اللى امى يتعمله معانا , اخرها النهاردة اختى كانت عاوزة تشترى حاجة من محل على اول الشارع , قالتلى قوم روح اشترى ليا الطلبات دى , وماتنزلش ليه تشترى لنفسك , قامت امى رادة عليا وقالت يعنى قاعد تعمل ايه , ماتنزل اشترى لاختك اللى هيا عاوزاه
ومن ده كتير ياسعادة الباشا
المحامى ( مستفسرا ) : يعنى ايه يا حنفى
حنفى : يعنى انا حاسس ان امى بتحب اختى اكتر منى
المحامى : والحج والدك فين
حنفى : ابويا قاعد فى البيت وموافقها فى كل حاجة , اصل ماعلش يابيه امى هيا اللى بتمشى البيت وابويا بيوافقها
المحامى : يعنى ابوك ما بيعملش حاجة فى البيت
حنفى: ازاى يابيه , بس ابويا لازم ياخد رأى امى فى كل حاجة , وعلى الاغلب اللى بتشور بيه امى هوة اللى بيمشى
المحامى : والحاجة مبسوطة
حنفى : وتزعل ليه اوبيا مخليها ملكة زمانها , بيجبلها كل طلباتها
المحامى : شكرا ياحنفى, شكرا سيدى القاضى

القاضى : ترفع الجلسة للاستراحة

مشاهد خارح قاعة المحكمة

مجموعة رجال ... ايه الاخبار : مرسى فاقلهم المرادى وبيرد حلو

مجموعة سيدات ...ايه الاخبار : مرسى والمحامى بتاعه بيقولو نفس الكلام الخايب اللى بيتقال كل مرة

مسيرتان خارج المحكمة
عاشت ليلى رمز المرأة

يا مرسى يافتوة وريهم القوة

لقاء على قناة تلفزيونية
المذيعة فى حوار مع بواب عمارة
المذيعة : ايه رأيك فى مرسى
البواب : ده راجل خرع ازاى يسمح لواحدة انها تحطه فى القفص , دى لو كانت مراتى كنت قتلتها , او قليله عملتلها عاهة
المذيعة : ليه مفيش قانون فى البلد
البواب : ايه ياهانم , على رأى المثل اكسر للبنت ضلع يطلعلها 24
المذيعة موجهة كلامها لمرات البواب :انتى ايه رأيك بقى
مرات البواب : رأى هو يصح اقول حاجة بعد جوزى


قناة تلفزيونية اخرى
حوار مع سيدة
المذيعة : ايه رأيك فى المحاكمة
السيدة : دى مهزلة , كلنا عارفيين ان مرسى مفترى وان ليلى مظلومة
المذيعة : بس من حقه يدافع عن نفسه
السيدة : هيافع يقول ايه , نفس الكدب والكلام اللى بيقوله طول عمره


حوار اخر مع احد الرجال
المذيعة : ايه رأيك فى المحاكمة
الرجل مستهزأ: دى مهزلة , مساواة واخدو مساواة , راجعين يطالبو انه الواحد يقوم لهم من الكرسى , يااخى هأأأ-أو
يتدخل اخر فى الحوار : كرسى مسن يابيه دول عاويين يلبسو اللى هما عاوزينه ويسهرو برة البيت , عازينها مسخرة
رجل اخر : لا محدش قال كده , هما عاوزيين يكون لهم الحق يعملو زى الراجل مابيعمل , بس هايستخدمو الحق ده ولا لأ محدش قال


عودة الى داخل المحكمة
محـــــــــــــــــــــــــــــــــــكمة
القاضى يجلس على كرسيه
القاضى : الدفاع عنده كلام تانى ؟
المحامى :عندى شاهد اخير سيدى القاضى , ادخل يا احمد واتكلم على طول
الشاهد احمد : سيدى القاضى , انا مش هااقول ان مفيش مشكلة لا فيه بس انا هاتكلم عن نفسى انا طول عمرى حاسس ان أبويا بيحب اخواتي البنات اكتر مني مع انى الولد الوحيد يعنى مثلا قوم فز روح صور الورق ده لاختك . وأنا مالي. يعني عايزها تنزل تلف وتصور الورق وانت قاعد تنبل هنا ؟ اما صحيح معندكش دم ولا مثلا بعد الاكل لما يشخط فيا ويقولى اغسل االطبق بتاعك , ماهو ماما او اختى هاتغسله , وماتغسلوش انت ليه ناقص ايد ولا هو اكل ومرعى وقلة صنعة , ,غيرها كتير
انا ياسدى القاضى فى زى كتير , انا اللى بطالب بالمساواة دلوقتى , بطالب انه زى ماانا بقف فى طابور العييش فى الشمس هيا كمان تقف , بطالب انه زى ماانا بجرى ورا الاتوبيس والميكروباص هيا كمان تركب الاتوبيس , ومايدوهاش مصروف اكتر منى علشان تركب تاكسى ولما اقولهم ليه يقولولى علشان هيا بنت ومايصحش

بطالب انه لما يكون فيه فى تعيينات مايعينوهاش الاول فى الاماكن القريبة من البيت وفى محافظتها واتبعت انا اخر الدنيا علشان انا راجل عليا الاستحمال
بطالب ب....................... اقول ايه ولا ايه
اقول على الشحططة , لا البهدلة ولا انا على طول عليا الاستحمال علشان انا راجل وهيا ست
فيه كلام كتير قوى يا سيادة القاضى بس كفاية كده

القاضى : الدفاع عنده حاجة تانية
المحامى : لا يا سيدى القاضى شكرا
مرسى : بس انا عاوز اقول حاجة يا سيى القاضى
القاضى : قول يامرسى
مرسى : انا بتكلم بأسمى , على الاقل مش هااقول اسم رجالة كتير
انا عارف ان فيه ظلم على البنات , بس مش للدرجة اللى انتو قايلينها
يمكن احمد قال شوية من اللى بيحصل , وليلى قالت شوية , صحيح انه فيه حاجات مايصحش بس مين اللى قال اننا ملايكة
احنا بشر ,
علشان كده انا هاساعد مراتى فى شغل البيت , بس هيا كمان تراعى انى بتعب فى الشغل , وتاخد بالها من نفسها علشان ماابصش لحد تانى وتاخد بالها منى علشان افضل معاها
انا عارف انى لازم اتغير , بس لايمكن الكلام ده بين يوم وليلة , ولا يمكن بالصورة اللى بيقولو عليها دى
فى حاجات الراجل عاملها علشان حماية الست و لا لما عوزتها تخلص يبقى الراجل كخة علشان عملها
المساواة مش معناها مساواة فى كل حاجة , اكيد هيبقى فيه حاجات اكتر على طل طرف حبة , بس بالمشاركة المساواة هتتطبق


القاضى
رفعت الجلسة للمداولة
مشهد خارجى
حالة سكون تام فى انتظار الحكم

فى احد المنازل , زوج و زوجة ينظرو لبعض ويتكلمو عن المسئولية والمشاركة فى الحياة
الكاميرا تبعد عنهم تدريجيا ليدخلى فى الكادر طفل وطفلة كل منهم يحمل طبقه ويتجه به المطبخ ويقف على كرسى ويغسل طبقه

الكاميرا تتحرك لخارج المنزل ويدخل فى اكادر مبنى المحكمة وتجمهر الناس حوله فى انتظار الحكم

4 comments:

طب والحكم.؟
:(
بعد ام دولت برضه..؟
:)
جميل البوست بجد.. فكرته حلوة
وواضح انك اخدت وقت في الكتابة
تسلم ايدك.

September 13, 2006 12:41 PM  
sha3'af said...

يا بني لو كل مرسي كده زي مرسي اللي انت مقدمه يبقى خلاص مايكونش فيه أي مشكلة في الدنيا

و أنا أول الليلات شهادةً معاه

September 13, 2006 2:47 PM  
Epitaph said...

اولا اولا انا باحييك بجد ع المرافعة قصدي البوست الجمييييييل ده
:) بجد عاجبني

بس احنا فيه بيننا قضايا و محاكم برده
:))

هممم لو مرسي كرر انه يسمع و يشارك و كده
يبقي احمدك يا رب

تحياتي

:))

September 13, 2006 10:16 PM  
Ensan said...

Abdou Basha
الحكم كان فى الطريق , بس ام دولت مارضيتش ورفعت عليه قضية


sha3'af
انا عارف ان مش كله كده, بس فيه نسبة كبيرة كده وبكرة يبقو اغلبية

Epitaph
الله يخليكى يا زميلة , ماتيجى نفتح مكتب محاماة مع بعض :) ولا ايه

ومكفيش طبعنا بينا قضيا , دى كلها مناوشات
مرسى خلاص سمع , بس انه يشارك , فيه ناس لسة بتفكر فيها

September 14, 2006 9:45 AM