شبابيك على الحياة

من اجل رؤية ما يدور حولنا , لننظر من الشبابيك

عايدة الايوبى


فى الاول انا كنت ناوى اكتب موضوع خنيء, بس قلت انتو زنبكم ايه فى الحالة اللى انا فيها
فقلت اكتب موضوع عن البلد , بس قلت ده هايبقى مليان كئابة
طل قلت ايه اللى ممكن اكتبه
اللى جه على بالى , عايدة الايوبى

اسمها مش غريب عن ناس كتيرة .. عايدة الايوبى مشهورة جدا جدا بين اصحاب المشاعر الحساسة . رقة صوتها ودفء رهيب يأخذك .. موجات هائلة من الشجن .. حنين .. ذهاب وعودة .. بكاء .. غناء ,, واهم شىء الغناء عندها .. تغنى وكأنك لا تشعر بأنها تغنى .. فقط تشعر بموجة حلم رقيقة تمر بجوارك تختلج مشاعرك .المطربة عايدة الايوبى . العبقرية النادرة فى الاداء والتأليف والتلحين .. هى مصرية عاشت سنوات طويلة فى المانيا تهوى العزف على الجيتار .. اصدرت اولى البوماتها ونال صدى واسع جدا وكان بعنوان ( على بالى ) عايدة الايوبى تؤلف وتلحن وتغنى .. اصدرت 3 البومات هى على بالى من زمان رفيق عمرى قامت فيها بالتعامل مع المتميزين فى التلحين وتأليف الاغانى والتوزيع .. معظم الاغانى من كلماتها والحانها وتعاملت مع مارسيل خليفة ومحمود درويش وغيرهم . من اجمل اغنياتها على الاطلاق واجمل اغانى العمر صدفة , من زمان , جناح , يا دنيا , ان كنت غالى , عصفور , انا خايفه .وعايدة الايوبى مهندسة كومبيوتر ولم تتخذ من الغناء مهنة وانما هواية .
وللاسف مش عارف امكمل كل اغانيها , ,ماعنديش ليها صور الا الصورة الصغيرة اللى مع الموضوع ده
اروع الاغانى , اقربها ليا اغنية عصفور
و منذ فترة ولا توجد اخبار عنها , بس كان اخر حاجة سامعها انها عاتغنى فى مسلسل بس مفيش حاجة اتنفذت , وماعنديش اى اخبار , فياريت لو حد يعرف اى حاجة يقول
وبما انى مش حاطط رابط صوت فى المدونة – كنت هااحطه مخصوص علشان اسمعكم الاغانى
لكنى هااحط المواقع اللى عليعا اغانيها وانتو تسمعو بقى من هناك لواحدكم

http://www.altarab.com/egypt/3aida.html

http://www.6arab.com/singers-ar/middle/3ayda-alayoobi-ar.shtml

عايدة الايوبى , صوت يمس القلب

16 comments:

ألِف said...

أكثر الزائرين الذين يصلون مدونتي يأتونها بحثا عن "عايدة الأيوبي"

August 30, 2006 6:11 AM  
Gemyhood said...

بجد فكرتنى بيها بقالى فترة ما سمعتهاش

August 30, 2006 12:44 PM  
Ensan said...

الف
شكرا على التنويه , وعلى رابط المدونة, فعلا لقيت معلومات اككتر من اللى كنت اعرفها فى موضوعك والردود اللى عليه

Mr.GEMYHOoOD
انا عندى ليها حوالى 15 اغنية بس , وهم اللى موجودين تقريبا فى الروابط اللى فى الموضوع

August 30, 2006 1:39 PM  
Anonymous said...

عزيزى
عايدة الايوبى بالفعل من ادفاء المشاعر والاصوات اللى انا سمعتلها...لكم مش اى حد تلاقيه بيسمع لها او يعرفها...اغنية عصفور وصدفة ليهم ذكريات حلوة اوى معايا ...لما قريت لك هنا رجعتنى للذكريات دى...هى لها تلات البومات زى ما انت قلت بالترتيب هم
على بالى...من زمان...عشقت الفن..اهنيك على ذوقك

August 30, 2006 3:50 PM  
Anonymous said...

مبروك يا عم النيو لوك .. واضح انى ماجتش من زمان
الكلام اللى انت قولته عن عايدة الايوبى مايجيش عشر الكلام اللى ممكن يتقال عنها ده لو ينفع يتقال عنها كلام اساسا
تعجبنى اختياراتك للأغانى جدا .. باحب أغنية جناح جدا و لحد دلوقتى مش فاهماها و ماعرفتش أغنيها ولا مرة .. أول مرة أحس إن فى أغنية سيريالية يا اخى
على بالى .. الحدود .. من زمان .. عصفور .. بس اعتقد أى أغنية هاتغنيها هاتقدر تشيلها كلها بصوتها بس .. صوتها حالة متفردة جدا غير قابلة للمقارنة أو التكرار .. مليان رقة و عفوية و كبرياء و أنوثة ........ إلخ
ووووووووبس خلاص

September 02, 2006 2:06 AM  

when i was soooooo young she used to be my fav... kont bafham zaman asli.. when i was like 7 or maybe less
well..i remember her song "men zaman" touched me though i was just a lil kid.. she's really as u discribed.. a dream

September 03, 2006 7:29 AM  

عايدة الايوبي صوت وكلمات والحان وحظ قليل.. مع الأسف

September 03, 2006 10:44 AM  
Anonymous said...

انا بعشق حاجة اسمها عايدة الايوبي وبستغرب جدا لما الاقي حد مش عارفها بعرف انة خسر كتير زي ما خسر اصحاب الزوق الجميل لما بطلت فنها الجميل انا دورت كتير علي شرايطها لحد ما لقيته التلاتة علي بالي من زمان رفيق عمري وكل ما اروح مكان اسال علي شرايطها يقولولي كتيير بيسالوا علها بس للاسف معدش بينزل لها شرايط للاسف . انا شايف ان عايدة اجمل صوت غنائي بجد رغم اغانيها القليلة صوت فية كل شيء جميل كان نفسك فية صوت النيل الزكريات الملامح المصرية الطيبة الي راحت نفسي اسمع اي حاجة عنها او هية اختفت لية

January 25, 2007 12:33 AM  
Anonymous said...

هو احنا ليه كده ليه يا مصر داحنا ولادك والله احنا ولادك وتنسينا يامصر داليدا وعايده الايوبى وغيرهم من الفنانين والادباء والعلماء اللى عاشوا وماتوا وانتى نسياهم

March 03, 2007 2:35 PM  
Anonymous said...

عايدة الأيوبى أنا بعشقها بجد صوتها حساس أوى كل أغانيهاحفظاها صم بس أغنية جيناه مش عارفة بتأثر فيا أوى بجد نفسى أعرف أخبلر عنها حرام بجد صوت زى ده يختفى

September 04, 2007 5:02 PM  

انا من عشلق عايدة
رقيقه صوت دافء
و جئت هنا فعلا باحثا عنها
و لم اروى شغفى فى معرفه تفاصيل اكثر عنها

November 21, 2007 2:52 PM  
Anonymous said...

لم اكن اسمع عنها ..كنت اعرف اغنية على بالى و لكن لم اكن اعلم مين تغنيها و هذا ليس لقلة شهرتها و لكن لنقص فى ثقافتى الموسيقية و عندما سالت صديقتى من يغنى اغنية على بالى قالتلى :انت ازاى متعرفش عايدة الايوبى ..كنت فى قمسة الاحراج و قررت ان اسمع كل اغانيها كل اغانيها جميلة و لكنى احببت اوى اغنية عصفور و ان كنت غالى و على بالى و اكتر اغنية حبيتها صدفة جسدت الفرحة بالصدفة و الحزن من الافتراق عن حبيبها و عن امنيتها فى انها تقابله تانى صدفة ..بجد فنانة مش حتتكرر

December 06, 2007 1:18 AM  
Anonymous said...

انا نفسى اعرف اخر اخبار عايدة الايوبى لانى سمعت انها كانت مريضة ولست متاكدة من حقيقة هذا الخبر فانا من عشاق هذة الفنانة الرائعة

January 27, 2008 8:14 PM  

السلام عليكم انا اسمي وائل غنيمي مذيع في اذاعة علي الانترنت اسمها رحاب اف ام ممكن تدخلوها علي
www.rehabfm.com
انا باعمل برنامج كل يوم تلات الساعة تسعة مساء بتوقيت القاهرة اسمه تمانينات تسعينات واستضفت معظم مطربي الجيل ده
ان شاء الله يوم التلات عشرة مارس حاتكون معايا عايدة الايوبي باذن الله
شوفو ده
http://www.youtube.com/watch?v=RRcHmQiwkjo

February 25, 2009 11:47 PM  

"Ala bali" is my favourite song when I stay in cairo.

http://subhan-nurdin.blogspot.com

March 04, 2009 9:22 AM  
Unknown said...

العزيز وائل غنيمي ... أود أن أشكرك جزيل الشكر على اللقاء الذى سوف تسعدنا به يوم الثلاثاء و أرجو منك أن تتقبل مشاركتى بالبرنامج اذا امكن و اتمنى أن يكون هناك وسيلة اتصال مباشرة و شكرا جزيلا

March 07, 2009 3:09 PM