شبابيك على الحياة

من اجل رؤية ما يدور حولنا , لننظر من الشبابيك

Click

Click

What If You Had A Universal Remote... That Controlled Your Universe?


من غير تحليل , انا مش هااتكلم عن تحليل الفيلم او القصة
انا هااتكلم عن انطباع شخصى – ممكن مرة تانية ابقى كتب اكتر عن الفيلم

لما جيت اتفرج على الفيلم ده كنت فاكر ان هااقضى ساعتين ضحك او على الاقل اكون مبسوط – زى معظم افلام أدم ساندلر – انا كنت مجهز نفسى انى اهرب من الحياة والتفكير لمدة ساعتين
بس اللى حصل غير كده


اللى حصل انى ضحكت , بس بكيت , البكا ماكنش من كتر الضحك
كنت سعيد وانا بااتفرج على الفيلم , بس لما خلص قعدت افكر , ماقدرتش اقوم من مكانى
كنت بفكر ليه ااحنا مابنقدرش اللحظات الصغيرة فى الحياة , اصحابك و عيلتك,... واكتر من كده

الفيلم بيتكلم ببساطة عن لحظات حياتك اللى انت شايف انها مملة
عن الوقت اللى بتقضيه فى عزومة عيلة
الوقت اللى بتقضيه مع عيلتك

معظمنا بيبقى عاوز يعدى الوقت ده كله ويخش على المهم فى نظره
بس ياترى لو عديت كل الوقت ده تبقى دى حياة
حياتك فى اللحظات دى
ذكرياتك فى اللحظات دى


لو عديتها هتفاجأ انك ماعشتش
لو ممكن تتحكم فى حياتك بضغطة زرار , ياترى هاتعيش انهى لحظات
, وتفوت انهى لحظات
, ايه اكتر وقت كنت عاوز تعيش فيه ,
ايه اكتر لحظة سعيدة فى حياتك واكتر لحظة حزينة

السؤال ده لكل اللى بيقراه لو ليك مدونة ياريت ترد عليه
وفى الاخر مقدرش اقول حاجة عن الفيلم غير انه هايوريك حياتك بصورة تانية , ان الحاجات الصغيرة
والحظات الصغيرة دى ذكرياتك بعد كده , ده حياتك

عيش حياتك بمميزاتها وعيوبها , لانها ببساطة حياتك

3 comments:

ياريت تسأل اللي كاتب الفيلم عايزين 3 من الريموت ده
لو سمحت

August 19, 2006 2:10 AM  

لو ممكن تتحكم فى حياتك بضغطة زرار , ياترى هاتعيش انهى لحظات
, وتفوت انهى لحظات
الاجابة:
حعيش اللحظة اللي فيها اكون بقرب امي و ربنا راضي عني
اللحظة اللي صحتي فيها كويسة و مش مزعلة حد
و افوت اللحظة اللي فيها بفارق احبابي
لحظات الغربة
لحظات المرض
افوت لحظات الغضب و النرفزة
ياااه ده انا افوت لحظات كتير
لكن في النهاية الدنيا حلوة بحلوها و مرها
.......
, ايه اكتر وقت كنت عاوز تعيش فيه ,
ايه اكتر لحظة سعيدة فى حياتك واكتر لحظة حزينة

كان نفسي اعيش ايام المشربيات
و احب سي السيد
و اكتر لحظة سعيدة لحظة القاء
و اللحظة الحزينة
وقت الغروب
-------

شجعتني ادخل الفيلم
خالص تحياتي

August 20, 2006 3:58 AM  
Ensan said...

لميا
و 3 ليه ماواحد كفاية , ولا عاوزة توزرعيه على اصحابك

كلبوزة
نورتى , وبعدين فعلا انتى هاتفوتى لحظات كتير , بس افتكرى ان فى لحظات الضعف بتتعرفى على الصدق , فى لحظات المرض بتتعرفى على الصديق , غيرها كتير

August 23, 2006 2:36 AM